torsdag 8 mars 2012

Hörapparat

Igår var Natalie på det första mötet med ”audioprotesista” (vad det heter på svenska vet jag inte). Jag och Christian var med och vi pratade och kunde ställa våra frågor. Han visade oss hur hörapparaterna kommer se ut och jag blev faktiskt förvånad när jag såg hur små de är. Kanske en cm stor sak bakom örat och en liten tunn slang som leds in i örat. Natalie fick välja färg: gul. Hon ville ta med den hem genast men det går ju inte, den måste beställas. Kul att hon har en sådan inställning. Nästa vecka ska vi tillbaka och då blir det hörseltester och inställningar. De är helt digitala och inställningar görs med dator.

Ännu har vi inte riktigt förstått exakt var felet med hörseln ligger, det visste han inte, men vi ska ringa till neurologen och försöka få en lite mer utförlig genomgång. Audiogrammet (piptestet) visar att Natalie hör sämst de höga frekvenserna och det ligger på ner till 60 db vid vissa frekvenser. Normalt räknas mellan 0 och 20 db. I Natalies fall betyder det alltså att av endel frekvenser hör hon först när den har en ljudnivå på 60 db. Vad betyder det? Jo, eftersom bakrundsbrus oftast har lägre frekvenser betyder det att hon inte har problem att höra bruset men när någon talar samtidigt med högre frekvenser så upplever hon talet med en lägre ”volym” än en person med normal hörsel. Det kan faktiskt stämma för en gång sade Natalie till mig att när fröken talar så ser hon bara att munnen rör sig. Dessutom hör hon dåligt i bilen och det beror ju på att bilens brummande överröstar talet från en person. Jag har även läst att en person med nedsatt hörsel i de högre frekvenserna (vilket även är det vanligaste) kan ha svårt att förstå eftersom vissa bokstäver faller bort (konsonanter har högre frekvenser än vokaler) så det blir lätt obegripligt om inte personen talar tillräckligt starkt. Intressant. 60 db låter lite mycket enligt mig, sååå dåligt tycker jag inte hon hör, men när det är mycket brus runtomkring så har hon faktiskt problem.

Inga kommentarer: