tisdag 31 januari 2012

Vad nytt?

Jag vet. Det var ett tag sedan jag skrev. Det betyder inte att jag inte har något att skriva, bara att jag inte haft tid eller ork.

Barnen har nu varit på gymnastik hela tre gånger och ska dit i kväll igen. De verkar gilla det. Natalie är lite osäker och håller gärna Lucas i handen när det går. De har fått göra många olika saker, alltid genom lek. Det är även ganska fritt och ingen tvingas till att göra något.

Förra söndagen träffades vi mammor i den svenska barngruppen utan barn och åt brunch. Det var riktigt trevligt och vi programmerade varenda onsdagseftermiddag fram till sommaren. Många roliga aktiviteter blir det.

I början av januari började jag träna lite på ett gym. Efter ett par gånger fick jag så ont i nacken och ner i ryggen mellan skulderbladen. Jag vet inte om det har med träningen att göra, men jag antar det. Efter ett par veckor med ont och en ständig huvudvär märkte jag även att mina ben är svullna. Vad är detta? Jag ringde till läkaren och fick tid samma dag (inga långa väntetider här inte!). Läkaren kände att jag var stel i nacken och ryggen och gav mig recept på sjukgymnastik (nio gånger). Benen var inte så mycket svullna och läkaren tyckte jag kunde prova med stödstrumpor. Blodprov på koagulering togs, men de var normala. Jag har redan varit hos sjukgymnast två gånger och nacken känns bättre. Det är fortfarande en punkt mellan skulderbladen som gör ont när jag vrider huvudet och om jag inandas djupt. Benen är inte så svullna längre men det sticker lite i fötterna. Det beror väl på dålig cirkulation, men jag undrar varför det har blivit så helt plötsligt.

I helgen var vi bjudna på hotel och bad i varma källor i Andeer. Svärföräldrarna var med (det var de som bjöd). Svärisarna hade ett rum och vi fyra hade en familjesvit; två sovrum och ett stort badrum. Barnen var så lyckliga när de såg att de hade eget rum med dubbelsäng. Vi badade i flera timmar i det varma vattnet i pool både utomhus och inomhus. Det kan jag rekommendera. På söndagen stannade vi i en by på vägen hem och åkte pulka och kälke.  

I morgon ska Natalie kontrollera öronen och hörseln. Detta ty dagisfröken insisterar att Natalie inte alltid hör eller reagerar på tilltal. Vi får se om det beror på hörsel eller inte.

Jag höll på att glömma, Lugano har fått sin första snö för denna vinter. Jag och barnen byggde snögumme, snölykta och annat i trädgården medans Christian skottade utanför huset. Jag hjälpte till att skotta lite snö jag med, men det borde jag nog inte gjort med tanke på min onda rygg. Men det är ju så roligt...

Inga kommentarer: