tisdag 22 mars 2011

Svenska traditioner...

...har för mig blivit extra viktiga sedan jag flyttat utomlands, men de är svårare att genomföra när man inte är i Sverige. Jag har nog redan skrivit om det tidigare. Det som är jag syftar på denna månad är bakandet av semlor och våfflor.

Färdiga semlor finns inte att köpa här. Inte färdiga bullar till semlor heller. Så det är bara att ställa sig och baka bullar. Grädde finns ju och mandelmassa är inte så svårt att hitta. Det är ju inte så svårt egentligen att baka bullarna, men det kräver planering. Man måste kolla receptet och handla in det som behövs och så ska man ha lite tid avsatt åt själva bakandet. Det är inte så lätt att bara ”slänga ihop” ett par semlor om man skulle bli sugen en eftermiddag. Två gånger har jag gjort (och ätit) semlor sedan jag flyttade utomlands. Det bli ett snitt på en gång vart 5:te år. 2016 nästa gång alltså?!

Våfflor är en annan historia. För att göra våfflor krävs ju ett våffeljärn. Eftersom ett våffeljärn är ganska stort och tungt så har det aldrig varit på tal att ta med ett på flyget från Sverige. Våffeljärn som säljs här är inte likadana som de svenska. De blir mer som de Belgiska våfflorna. Nåja, bättre belgiska våfflor än inga våfflor alls, så jag önskade mig ett sådant i födelsedagspresent och fick det! Genast så ville jag naturligtvis prova så jag skulle ”bara” kolla receptet och köpa ingredienserna. Fast det var inte så lätt. Det finns ju hur många recept på våffelsmet som helst! Jag trodde att det bara fanns ett standard recept och att det då skulle vara som ”mammas” våfflor. Jag ringde då till mamma, men hon babblade på om mjuka våfflor, gräddvåfflor och frasvåfflor och allt vad det var så jag blev inte klokare av det. Tillslut vispade jag ihop den enklaste av smetarna och det blev våfflor (om än lite mjuka) som alla i familjen uppskattade.

Nu närmar sig dock våffeldagen och då måste ju järnet fram igen. Denna gång tänkte jag dock vara lite förberedd och studera recepten lite noggrannare och på internet hittade jag www.vafflor.se som har all möjlig information om våfflor, samt recept. Frågan är nu vilket recept jag ska prova...

2 kommentarer:

Camilla Toniolo sa...

Men Marlene! Vi har ett äkta, svenskt, vaffeljärn! Nästa vecka har vi besök, men veckan därefter kan vi väl äta vafflor ihop? Jag star för järnet om du fixar smeten? :-)

Marlene sa...

Visst! Det làter bra!