torsdag 26 juli 2012

Ambulans

I morse, på väg till jobbet, såg jag en ambulans. Och så började tårarna rinna. Bara så där. När jag ser en ambulans så kommer det fram jobbiga minnen. Ambulanser betyder sjukdom eller olycka. Någon måste snabbt till sjukhus, eller transporteras från ett sjukhus till ett annat. En person mår inte bra, anhöriga är oroliga. Så mycket lidande, så mycket oro.

Jag tänker tillbaka på när Natalie var på sjukhuset i Lugano och fick behandling för lunginflammation, inget särskilt uppjagande, men nog så jobbigt bara det. Min dotter ligger på sjukhus! Efter två sömnlösa nätter med henne på sjukhuset kom Christian och bytte av på torsdagsmorgonen den 28 januari så jag fick åka hem och sova. Jag tog ett sömnpiller och somnade. Efter några timmar blir jag väckt av barnflickan. Christian har ringt. Natalie måste transporteras till Zurich med ambulans (pga av snöoväder var helikopter uteslutet)! Jag måste packa en väska till mig själv och till Natalie. Jag fick panik! Jag irrade runt i huset och visste inte vad jag skulle packa, kunde inte tänka klart.

Hur som helst så kom vi iväg i ambulansen, jag och Natalie. Hon var inte riktigt vid medvetande pga lugnande och smärtstillande och fick även syrgas. Trots att det måste tagit drygt två timmar så minns jag det som att det gick så fort. Jag gick efter Natalies säng med väskorna när ambulanspersonalen körde sängen till akuten. En väska till mig och en väska till Natalie. Den rosa rullväskan med Nalle Puh som hon fått av mormor. Men Natalies väska fick följa med mig på rummet, hon behövde inga kläder på akuten, än mindre skor och vinterjacka. Varje kväll tittade jag i hennes väska. Jag tittade på hennes nya trosor med små hästar på, som vi handlat bara några dagar innan hon insjuknade, och den nya jackan som hon fått i julklapp och knappt hunnit använda. Jag hade med mig en nalle, en likadan som Natalies favorit som hon hade bredvid sig i sjukhussängen (jag hade nämligen köpt en extra för att ha i reserv i fall den andra kom bort). Den kramade jag på nätterna. Skulle hon någonsin få använda sina kläder igen och få krama sin nalle eller skulle jag få bära hem sakerna i väskan igen, till ett tomt rum? Nej, nej, nej, det fick bara inte hända! Och det hände inte heller! Vi vann!

Inga kommentarer: