måndag 7 oktober 2013

Tandfén, finns hon?


- Mamma, är det du eller tandfén som lägger pengar i glaset? Säg sanningen nu! Sade Lucas i går kväll.

- Eh, vad tror du? Svarar jag.

- Jag tror det är mamma, för det finns inga féer! Eller hur?

- Du har rätt Lucas, det är mamma som lägger i mynten…

- Och julklapparna då? Är det mamma och pappa som ger de, eller är det tomten? Titta mig i ansiktet och svara mig ärligt! Säger, Lucas

- Nja, det mamma och pappa som köper julklapparna och lägger de under granen… men det betyder ju inte att tomten inte finns! Svarar jag.

- Jag vet att tomten inte finns! Det är bara vanliga människor som är utklädda! Svarar Lucas bestämt.

- Ok, finns det något mer som du inte tror finns på riktigt? Troll, monster, björnar?

- De finns inte de heller!

- Jo, svarar jag. Björnar finns i alla fall på riktigt.

- Nä, för de äter barn, så de finns inte!

- Men inte äter de barn! Man ska bara vara lite försiktig om man möter en björn så den inte blir rädd, då kan den anfalla. Men lugn, det finns inga björnar här. Jag har aldrig ens sett en björn på riktigt.

- Ja, men det är ju för att de inte finns! Säger Lucas.

- Ja, ja. Men prinsar och prinsessor då? De finns väl?

- Nä, svarar Lucas. De finns bara i sagor.

Inte helt lätt att skilja saga från verklighet. Men en ganska bra inställning egentligen att bara tro på det man sett själv J

I dag så skulle min pappa fyllt 66 år. Han blev bara 55. Grattis Pappa.

Inga kommentarer: