måndag 4 oktober 2010

Att laga svensk mat

Att baka och laga mat i Schweiz med svenska recept, utan svenska ingredienser, tycker jag kan vara knepigt. De flesta ingredienser finns säkert, men många är svåra att hitta. Först och främst måste man veta vad det man söker heter på italienska. Det är inte alltid man hittar det i lexikonet. Därefter måste man veta var i butiken man ska leta och även om man ofta kan ana var varan finns så vet man inte hur förpackningen ser ut eller vilken färg den har. Strösocker, sirap, farinsocker, grahamsmjöl och hjorthornssalt är produkter som jag inte lyckats hitta över huvud taget. Vaniljsocker, bakpulver, kakao, ströbröd och havregryn finns, men de är inte identiska med de i Sverige. Dessutom har många svenska matlagningsrecept ingredisenser som kräver speciella varor som bara finns i Sverige som tex ARLAs creme fraiche eller kesella med nån viss smaksättning...

Ett annat problem kan vara doseringen. Ofta anges doseringar som: ett paket jäst eller en påse saffran i recept. Vet man inte hur mycket ett paket jäst eller en påse saffran väger så blir det inte lätt att veta hur mycket man ska tillsätta.

Ibland lyckas jag dock baka lite svenska kakor (med lite svenskimporterade ingredienser) eller tillaga nån svensk maträtt, men det skulle bli alldeles för tidskrävande att följa svensk mat-tradition eftersom man inte kan köpa samma färdiga, eller ens halvfärdiga rätter. Vill jag ha semlor så får jag minsann baka de själv (brödet med). Kanelbullar likaså. Fiskbullar finns inte. Hur tillagar men det?. Jag kan ta julen som ett exempel. Inte ställer jag mig att förbereda köttbullar, sill, julskinka (rimma+koka+griljera), jansons frestelse, rödbetssallad, gravlaxsås ect från minsta lilla råvara (förutsatt att jag ens kan hitta alla råvaror) till julen.

Fast om jag tänker efter så är det nog mycket på julbordet som jag gärna byter ut till något från det Italienska köket. Och tur som var så finns IKEA där man kan handla pepparkakor och glögg!

Inga kommentarer: