torsdag 13 oktober 2011

Knöl

I går var jag på sjukhuset och utförde en mammotome bröstbiopsi (vacuum-assisterad biopsi). Jag har haft en liten knöl i bröstet i säkert 7-8 år som har undersökts med mammografi och ultraljud regelbundet. På sista kontrollen för ett par veckor sedan sade läkaren att en liten cysta (heter det så på svenska?) har blidats innuti knölen, men det var inget att oroa sig över. Det skulle räcka att kontrollera lite oftare. Jag gillade inte att de observerat en förändring (om även helt ofarlig enligt läkaren) och önskade då ta bort knölen. Inga problem. Ett par veckor senare var jobbet gjort! Vid mammotome bröstbiopsi sätts en slang in i bröstet under lokalbedövning, en roterande kniv tar bort vävnad som sedan sugs in i röret. En liten metallbit lämnas kvar i bröstet där knölen suttit (för att hitta rätt plats om det skulle behövas) och vävnaden sänds på undersökning. Ingreppet tog ca 1 timma och sedan fick jag stanna ytterligare en timma där de bjöd på smörgås och te. Jag hade kylkudde på hela eftermiddagen och kvällen och bröstet var mycket svullet och det gjorde mycket ont. I dag är det bara svullet. Inte helt fel att ha ett större bröst ett par dagar, men det känns en aning osymmetriskt...

Inga kommentarer: