tisdag 22 november 2011

Det konservativa Schweiz

I går kväll var jag på tjejmiddag med jobbet. Vi är ca 25 tjejer som jobbar här, av ca 200 totalt och med på middagen var vi 12. Jag brukar inte umgås så mycket med de andra tjejerna på arbetet eftersom jag är ensamtjej på forskningsavdelningen och de andra jobbar på finans-, inköps-, och personalavdelning. Därför är det kul med dessa middagar då jag få tillfälle att lära känna de andra tjejerna. De andra har italienska som modermål och talade så fort att det ibland var svårt att hänga med. Detta trots att jag talar bra Italienska och har bott här i över 6 år. Jag undrar om det alltid kommer vara så?

Vad som fårvånade mig mest under kvällen var diskussionen om hur mycket deras män hjälper till i hemmet. Det kändes som att det är här som det var i Sverige för kanske 40 år sedan. Helt otroligt! Detta är arbetande kvinnor (vissa deltid, andra heltid och bara 4 av oss har barn) och de flesta av deras män gör inte ett smack där hemma! Visst klagade tjejerna lite över detta, men det verkade ändå som att det till viss del var accepterat. De menade att männen var bortskämda av deras mammor och aldrig hade behövt hjälpa till i hemmet. De ville att männen skulle hjälpa till lite mera, laga mat ibland, men att man ändå inte kan begära att de ska stryka och städa!? Kan man inte???

Inga kommentarer: