måndag 19 december 2011

Lucia på dagis

I onsdags var jag och Camilla (en annan svensk mamma vars son går i samma dagisgrupp som mina barn) på dagis och bakade pepparkakor och lussade. Vi började med att baka pepparkakor; 26 barn i åldrarna 3-6 år och 3 vuxna (jag, Camilla och dagisfröken). Det var kul men ganska stressigt. Alla barnen ville ha hjälp med att kavla och lägga på plåt, samtidigt. Jag tror dock att barnen hade mycket roligt, och det var ju därför vi gjorde det. Efter bakningen klädde sig de svenska barnen i Luciakläder. Sjungandes tågade de in i ett ganska mörkt rum och alla de andra barnen satt stilla och tittade på. Sankta Lucia, Blinka lilla stjärna, Midnatt råder och Staffan stalledräng sjöng de. De var så duktiga! Efter detta berättade jag lite för barnen om Lucia och hur vi firar det i Sverige. Det känns speciellt att barnen kan få gå Luciatåg, precis som jag själv när jag var barn.

På eftermiddagen hade den Svenska barngruppen sin träff hemma hos en av de svenska mammorna. Hon hade bakat underbart goda lussekatter och vi åt och åt och åt. Tack Johanna! Utan dig hade jag inte fått äte en enda lussebulle denna jul. Jag har inte hunnit/orkat baka saffransbullar i år. Ni i Sverige är lyckligt lottade som kan köpa färdiga bullar om ni inte orkar baka. Njut för mig med!

Inga kommentarer: