lördag 1 september 2012

Snart börjar skolan!

Det är spännade. Vi räknar ner. Skolstart för stora tjejen (på måndag), skolstart i svenska skolan (på lördag) och så hennes sjätte årsdag (den tolfte september).


Det blir mycket nytt, men inte bara för henne, för mig med. Jag vet inte hur det går till här vid en skolstart. Men jag lär mig. De har ju inte låg-, mellan-, och högstadium utan först 5 år scuola elementare och sedan 4 år scuole medie. Morgonen börjar kl 8.30 och dagen slutar kl. 16.15 (11.45 på onsdagar). Till skillnad från förskolan äter de inte där. De har lunchpaus mellan 11.45 och 13.45.

I onsdags fick eleverna träffa sin lärare i skolan. Natalie har hamnat i klass 1B med en manlig lärare. Han verkar trevlig och jag har bara hört positivt om honom. Barnen fick färglägga ett körsbär, skriva sitt namn, klippa ut det och klistra upp det på ett träd på dörren. Jag antar det kommr hänga där under skolåret. Sedan fick de en liten läxa till skolstarten på måndag. På ett papper där läraren skrivit namnet på varje elev i skrivstil skulle barnet fylla i sitt namn tre gånger, med tre olika färger utan att lyfta på pennan. Ja, de börjar ju direkt med skrivstil här och inte stora bokstäver. Skolväskan är packad och klar, med mapp, pennskrin, tofflor och gympapåse. Och så läxan förstås som hon naturligtvis gjorde direkt vi kom hem.

Och så blir det skolbuss. Fram och tillbaka flera gånger om dagen.

Jag är lite orolig för hörseln. Kommer Natalie höra tillräckligt. Hörapparaten hjälper naturligtvis till, men hörseln blir inte perfekt med hörapparaten. Dessutom är det mycket störande om det finns mycket buller runtomkring. Hon måste även vara ordentlig och ta av och på apparaten när de har gymnastig och inte glömma den någonstans.
Vi var förresten på kontroll på sjukhuset i Luzern för en dryg vecka sedan och de var nöjda med hörapparaten och kunde även bekräfta att Natalies hörsel var oförändrad sedan sista kontrollen.


Inga kommentarer: