fredag 2 maj 2014

Dans, tandläkare mm

Onsdagen var fullbokad. Lucas skulle varit hos tandläkaren kl 8 på morgonen, men dagen innan ringde tandläkaren och flyttade tiden till kl 16 på eftermiddagen. Det var nog tur eftersom vi kom hem sent på tisdagen från flyget. Lucas kunde sova fram till kl 8.10, sen var jag tvungen att väcka honom för att han skulle hinna till dagis innan kl 9. Efter det så tvättade jag bilen och handlade. Sedan hade jag tid hos gyn. Jag skulle vara där kl 9.35, men fick vänta i över en timme eftersom gynekologen var tvungen att åka till sjukhuset och assistera en födsel. Seden en snabbvända hem för att lämna maten och efter det hämta barnen på dagis och skola. Snabblunch (importerade fiskbullar) och så fixa i ordning Natalie till balett-genrepen. Hon skulle vara där redan kl 13.30. En snabbis hem för att packa upp, tvätta kläder och plocka iordning, sen hämta Natalie kl 15.30. Och så direkt till tandläkaren. Puh!

Lucas fick göra en panoramaröntgen av alla tänder och i underkäken ser allt helt normalt ut. Problemen finns i överkäken. Lucas har saknat en mjölktand (en sidoframtand) och har nu även denna mesiodens (övertal) som har skjutit bort en mjölktand (framtanden). Den ska tas bort. Nu såg tandläkaren att Lucas saknar två permanenta tänder (sidoframtänderna). Detta sker hos ca 1.5% av befolkningen. Vi gör inget åt detta nu, men när Lucas blir lite äldre måste vi ta ställning till om två konstgjorda tänder ska sättas in, eller om alla tänder helt enkelt jämnas ut (trycks ihop) så att det inte syns att någon tand saknas. Jag blev inte så chockad av detta för jag känner en person som har precis samma sak. Hos honom har de jämnat ut de tänder han har. Jag hade inte märkt något om han inte hade berättat det. Det första som ska ske nu är att dra ut ”drakulatanden” och observera hur den permanenta tanden växer ut.

Natalie balettträning gick bra. Läraren berömde Natalie och sade att hon varit jätteduktig. Roligt att höra. Natalie tycker verkligen det är roligt att dansa. Hon stretchar och övar hemma när hon får tillfälle.

I går var ledig dag. Christian åkte iväg tidigt till Zurich för att hämta hem sin pappa från sjukhuset. Barnen hade kompisar hemma som de lekte med hela dagen. Jag hann ut och springa på eftermiddagen innan regnet kom. Idag jobbar jag för att ta in lite av de förlorade arbetsdagarna när jag var i Sverige. I helgen åker Christian till London med några kompisar. Då får vi se vad jag hittar på med barnen.

Inga kommentarer: