tisdag 13 juli 2010

Nojig?

Natalie har hostat i natt och lite på morgonen. Varje gång Natalie hostar så får jag hjärtklappning och det knyter sig i magen. Varför har hon hosta? Kanske skulle hon inte ha badit i poolen igår? Kan det bero på luftkonditioneringen som vi har på i bilen? Kanske luften är för fuktig, eller kanske... jag vet inte? Många Ticinesare upplever jag som nojiga. Allt är farligt och gör en sjuk. Är inte luften för torr så är den för fuktig, och då kan man bli sjuk. Blåser det blir man sjuk. Är det för kallt blir man sjuk. Är det för varmt blir man sjuk. Blir man kall om magen (särskilt om man just ätit) så får man ont i magen. Det är viktigt att torka håret efter duschen annars blir man sjuk. Man får inte springa runt med blöta badkläder för då blir man sjuk. Dricker man för kallt vatten eller om maten har svalnat för mycket så är inte det bra. Och så vidare... Jag vet inte, jag trodde att man blev sjuk av virus eller bakterier. Fast vem vet. De kanske har rätt. Jag vill inte ta risker, så därför har jag nu blivit som "dom". Eller "oss" kanske jag ska skriva. Jag är ju faktiskt officiellt schweizisk medborgare nu. Vädret kan jag inte rå på, men det blir inget bad i poolen för Natalie idag! Stackare!

Inga kommentarer: