fredag 23 juli 2010

Sjusovare

Enligt Wikipedia (encyklopedi på internet, för den som inte visste) så är en sjusovare en mus i familjen sovmöss. Den är 13–19 cm lång och har en yvig svans av 11-15 cm längd. Den är ljusgrå på ovansidan och vitaktig på undersidan. Kring ögat har den en tydlig, svart ring. Sjusovaren är nattaktiv och högljudd, med olika brummande, morrande och visslade läten. Sjusovaren lever främst på frön, bark, blommor, frukt, nötter och svamp. Den ligger i dvala från september eller november till maj eller juni.


Mina två sjusovare är lite längre. En är ca 90 cm lång och den andra drygt metern. De saknar svans och har ingen ring runt ögonen. De kan dock vara högjudda med olika konstiga läten. Mina sjusovare lever på ris, pasta, frukt, grönsaker, kött och fisk. Mina ligger inte i dvala ända från hösten till våren, men jag kallar dom för sjusovare i alla fall för de senaste veckorna sover de nästan 12 timmar per natt och det tycker jag är jätteskönt! Jag njuter så länge det varar.

Tydligen så har arten sjusovare fått sitt namn efter legenden om De sju sovarne (som jag aldrig hade hört talas om). Det var 7 kristna män som under den romerske kejsaren Decius förföljelser av kristna år 251 mirakulöst föll i sömn och inte vaknade förrän två hundra år senare, när faran var över. Det är även de som har givit upphov till begreppet sjusovare om en som sover länge på morgonen. De har till och med sin egen dag i almanackan, sjusovardagen den 27 juli. Fram till år 1901 var dagen en helgdag i Sverige. Enligt en folklig tradition så sägs det att den som sover länge den här dagen kommer att vara trött ett helt år framåt.

Vi kommer inte att sova länge den 27 juli för då ska vi upp tidigt och bege oss till flygplatsen och flyga till mormor och resten av den svenska släkten. Barnen är förväntansfulla och Natalie kunde inte släppa ta-med-listan som jag skrivit ut. Natalies saker är skrivna i rosa, Lucas saker skrev jag i blått, mina i grönt och Christians saker i orange. Den är skriven på en blandning av Svenska, Engelska och Italienska och kan nog bara förstås av mig själv. Listan är lååång men allt måste få plats i 2 väskor! Det måste även finnas plats över för det som vi ska köpa med oss från Sverige. Den listan är också lång...

Inga kommentarer: