torsdag 30 december 2010

10 år har det gått sedan...

...jag flyttade till Schweiz. Några dagar före nyår 2000-2001 kom jag med tunga resväskor och full av förväntan.

Jag visste inte hur framtiden skulle bli. Jag tänkte inte så mycket på den heller. Jag var bara 24 år gammal.

Jag visste inte att 16 månader senare skulle pappa få cancer och dö, bara 55 år gammal.

Jag visste inte att jag skulle lära mig tala franska och italienska, få doktorsexamen och få jobb.

Jag visste inte att jag 5 år senare skulle gifta mig i Roma kyrka med Christian och flytta till Ticino, föda två barn och dessutom behöva genomgå en jobbig period där mitt barn var nära att dö.

Nu, 10 år senare så tänker jag mera på framtiden trots att den känns mer förutsägbar nu. Om 10 år bor jag ännu i samma hus, med samma man och samma barn, alla 10 år äldre. Jag och Christian jobbar och barnen går i skolan, som alla andra barn. På somrarna åker vi en vecka till bergen och så några veckor till Sverige. Kanske stannar barnen själva någon vecka hos mormor. På vintern åker vi skidor. Alla friska och glada.

Kanske blir det så, kanske inte.

Inga kommentarer: