torsdag 23 december 2010

Vem kommer egentligen med julklapparna?

Jultomten, Julbocken, Sankt Nikolaus, Jesusbarnet eller Lucia... Och vem är La Befana?

Om detta är virrigt för mig, undrar då hur det är för barnen. Men så länge någon kommer med julklappar så bryr de sig kanske inte så mycket om vem det är som kommer.

Jag skulle gärna vilja reda ut begreppen och förstå lite var de kommer ifrån. Varje år söker jag lite på internet och blir lite klokare, men så lagom till december nästa år så har jag glömt bort allt.

När jag var liten så var det jultomten som kom med julklapparna. Vi såg honom inte, för det var nog ingen som ville klä ut sig, men det sades i alla fall att Jultomten varit inne i huset och placerat julklapparna under granen. I några böcker vi har (bla en från Elsa Beskow) som jag läser för barnen så är det julbocken som kommer med klapparna. Tydligen så kommer bocken från guden Tor som hade en vagn som drogs av två bockar och på 1800-talet så klädde någon ut sig till en bock och kom med julklapparna.

Okej, so far so good.

Här där jag bor nu så kommer Sankt Nicolaus med paket till barnen den 6 december. För att göra en lång och komplicerad historia kort så var Sankt Nicolaus ett katolskt helgon som utförde ett antal mirakel under sin livstid. Han är klädd i en röd dräkt, vitt skägg, biskopsstav och mitra på huvudet och brukar komma till barnen med godsaker eller en liten leksak. Det kommer från att han var god mot barn. Han hade ju egentligen inte med julen att göra men efter en gradvis sammansmältning med Santa Claus, en tjock rödklädd julgubbe skapad i Amerika på 1800-talet, säkert uppkallad efter Sankt Nicolaus, som blev populär genom en Coca Cola-reklam på 1930-talet så har det blivis som det är idag. Att Sankt Nikolaus och Santa Claus (Tomten, Babbo Natale på Italienska) ser likadana ut. Jag kallar allihop för Tomten och mina barn använder alla tre begrepp (San Nicolao, Babbo Natale eller Tomten) utan att fundera över om de är olika personer.

Nåja, här kommer dock ytterligare en person in i bilden. Och det är Jesusbarnet. Här är det nämligen han som kommer med julklapparna. Alltså, endel säger att Tomten kommer (Babbo Natale) och han är då i så fall klädd likadant som Sankt Nicolaus, eller så kommer Jesusbarnet. Hur man skulle klär ut sig till honom har jag ingen aning om och det är väl därför han kommer på natten när alla sover och barnen hittar paketen vid julkrubbans fot på morgonen.

Men så har vi ju Lucia också. Det Italienska helgonet Lucia är även populärt bland endel barn och hon ger presenter på julen till snälla barn och kol till stygga barn. Det italienska helgonet Lucia har tydligen bara namnet gemensamt med vår Lucia som uppkom bland protestanter i Tyskland som en ersättning för det katolska helgonet Sankt Nikolaus. Hon skulle föreställa Jesusbarnet och kom med presenter till barnen vid jul. Hon kom i sällskap med en djävulsfigur, som på gammalsvenskan kallades "dyvelskatter" (lussekatter). Luciaseden försvann som julsed på 1700-talet och blev istället flyttat till den 13 december.

Ja, ja... men vem är då La Befana som det talas om? La Befana är en slags häxa (fast en snällare sådan) som kommer till barnen natten till den 6 januari (trettondagen) och fyller godis i strumpor upphängda av barnen. Hon ska tydligen också ge kol till de stygga barnen.

Oj va komplicerat och va mycket godis och paket barnen skulle få om man följde alla dessa seder! Och jag som just introducerat två olika tomtar, en som kommer i natt (den svenska) och en som kommer natten efter (den Schweziska). Fast vi har ingen julkrubba så Jesusbarnet kommer nog inte till oss. Inte La Befana heller om jag får bestämma!


Tillägg och kommentarer mottages gärna. Vem kommer med julklapparna hos er?

1 kommentar:

Camilla Toniolo sa...

Det är ju bara att inse att det är jobbigt (för föräldrarna alltsa!) med en mangkulturell familj...! ;-)

Vi har en tomte som kommer hit pa kvällen den 24:e och delar ut julklapparna. Sankt Nikolaus har ocksa kommit med choklad som ställts ute i trädgarden. Lucia har vi hittills firat i svenska lekgrupper (utom i ar). Jesusbrnet och La Befana hoppas jag slippa...

Ja, och sedan kommer ju snart paskharen och det gänget. :-D