torsdag 10 februari 2011

Sjukrapport

Förra veckan fick båda barnen det nya pneumokockvaccinet. Natalie hade hosta, men vi vaccinerade i alla fall. På kvällen fick hon feber och då blev vi såklart oroliga. Vi visste inte om hostan hade förvärrats och kanske det var en början på en lunginflammation eller om vaccinet var orsaken till febern. Hennes hosta var mycket jobbig och pågick flera nätter och ledde ofta till kräkning. Efter ett par dagar var hon dock piggare och vi kunde slappna av.

Sedan blev Lucas sjuk. Han hostade jättemycket och hade hög feber och när det inte blivit bättre efter 3 dagar tog jag honom till läkaren. Läkaren undersökte Lucas (tittade i öronen och halsen och lyssnade på lungorna) men tog inget blodprov trots att jag ville det. Han tycker nog att vi överreagerar och det kanske han har rätt i men jag kan ju inte låta bli att tänka på när jag för ett år sedan tog Natalie till läkaren. Hon hade då 40 graders feber som inte gick ner med vare sig paracetamol eller ipren, hosta, kräkningar, ont i magen (vanligt symtom vid lunginflammation), åt inte och lekte inte. Läkaren tittade i öronen och halsen och lyssnade på lungorna, men ändå så upptäckte han inte att hon hade lunginflammation. Jag är säker på att ett CRP hade visat stark inflammation. Vem vet vad som hade hänt eller inte hänt om hennes lunginflammation hade upptäckts ett och ett halvt dygn tidigare?

Jag skyller inte på honom att Natalie blev så sjuk som hon blev, det är ju mycket ovanligt att en lunginflammation blir så allvarlig, men nog tycker jag att han borde ha insett att det är bättre med ett putt i fingret för mycket än ett för lite.

Jag har i alla fall lärt mig att en läkares ord inte är en lag och att ifrågasätta när något verkligen inte känns rätt. Det kan gälla livet.

Inga kommentarer: