måndag 11 april 2011

Dansskola

Natalie går på dansskola sen i september förra året, på torsdagseftermiddagar. Balettskola kanske man ska säga för det är bara balett de dansar. Hon går i gruppen för de allra yngsta (4-6-åringar) och det kostar 90 CHF i månaden (ca 630 kr). Alla flickorna måste vara klädda i samma rosa balettdräkt och rosa balettskor som man kan köpa på dansskolan av en kostnad som överstiger 100 chf (700 kr)!

Just nu pågår förberedelser för den stora uppvisningen som ska vara lördagen den 21 maj på en teater i Lugano och regelbundet får jag med lappar hem med diverse ”instruktioner”. De påminner bland annat om hur viktigt det är att man inte missar någon ”träning” eller kommer för sent. Två onsdagseftermiddagar i maj så ska barnen samlas på teatern och öva inför uppvisinigen. Från den 2 maj så öppnar försäljningen till de numrerade platserna till uppvisningen och jag antar att det gäller att vara framme i tid. Den senaste lappen handlar om hur håret ska sättas upp på uppvisningsdagen. Det ska sättas upp i en slags knut med ett rosa nät som finns till försäljning på dansskolan. Inga färgade hårspännen får användas.

Jag tycker det är överdrivet, särskilt för de minsta barnen, men det verkar vara detta som gäller om man ska dansa balett. Jag gick också på dansskola när jag var liten, men det var inte alls så strikta direktiv. Fast det är klart, det var ju inte balett.

Inga kommentarer: