måndag 11 april 2011

Frankrike

Förra veckan var jag i Frankrike, i Grenoble närmare bestämt, i två dagar. Det var inte första gången jag var i Frankrike och jag har redan varit i Grenoble förut så jag borde vetat bättre innan jag bokade ett hotell med bara två stjärnor. I Schweiz är detta helt ok, men inte i Frankrike. Hotellet var rekommenderat av CEA (institutet jag besökte) så jag trodde det skulle vara ok. Nåja, man lär sig av sina misstag.

Övriga kommentarer och personliga åsikter:

- Det är inte alls så sexigt som det sägs med män som talar franska
- Fransmännen har inte lärt sig att plocka upp hundbajs efter att deras hundar bajsar på trottoarerna
- Jag förstår varför fransmännen har så små bilar. Infarten till hotellets garage var bara några få centimeter bredare än hyrbilen
- Jag blev glad av att inse att jag fortfarande kan kommunicera på franska. Det enda missförståndet som skedde var när jag skulle fråga efter vägen till CEA (ett enormt franskt forskningscentrum med nästan 16’000 anställda som låg inom gångavstånd) och receptionisten trodde jag ville till C&A (liten klädesbutik liknande H&M).

Inga kommentarer: