måndag 25 juli 2011

Som på semester

Vi ska inleda vår semester på onsdag då vi åker till St.Moritz i en vecka och sen åker vi till Sverige (Gotland) där vi stannar 10 dagar. Fast det känns som vi redan har semester, på hemmaplan.

I fredags tog jag och barnen bussen till Lugano där vi besökte en lekpark, gav bröd till fåglarna vid sjön, åt lunch på uteservering och åkte en tur med turisttåget. Sedan åkte vi hem igen med bussen. Barnen badade lite i plastpoolen i trädgården och när Christian kom hem från jobbet åkte vi på cykeltur där Lucas fick inviga den fina rosa cykelstolen. På kvällen åkte vi till Lugano där det pågick festligheter och gatorna var avstängda för diverse uppträdanden.

I lördags tog vi tåget upp till Monte San Salvatore där barnen fick leka i lekparken och titta på antennen på nära håll. Vi lunchade och sedan vandrade vi nerför berget till Carona (ca en timmes promenad) där det blev glass i väntan på bussen som tog oss tillbaka till Paradiso där bilen stod. Jag och Natalie sprang in i affären och handlade lite snabbt medan Christian och Lucas stannade i bilen för Lucas hade somnat.

I söndags tog vi linbana upp till Monte Tamaro (1500 meters höjd). Där finns lek för alla åldrar och Natalie och Lucas lekte länge på den stora lekplatsen. Natalie stannade särskilt länge vid klätterväggen. Lucas lyckades ramla från en lekställning då han tog ett steg baklänges, men klarade sig som tur var bra. Efter att vi ätit lunch i restaurangen så åkte vi i rodelbanan tre gånger var, Lucas åkte med Christian och Natalie åkte med mig. Jättekul! Sedan vandrade vi på stigen till mittenstationen och på kanten växte det blåbär, hallon och smultron som vi alla plockade och åt glatt. På kvällen hade vi grillkalas med svärföräldrarna.