måndag 30 augusti 2010

Dagis

I dag började skolorna och dagis. Natalie vaknade tidigt med ett leende på läpparna och åt frukost och klädde sig på nolltid. Med flätor i håret och dagispåsen i handen gick hon stolt in på dagiset kl 8.30. I påsen låg allt som behövs: handduk, haklapp, skyddsskjorta, gymnastiktofflor, innetofflor, klädombyte, tandborste, tandkräm och hårborste, allt märkt med Natalie symbol som är ett hus. Det var kul att se alla barn och föräldrar. Många frågade hur Natalie mår. Jag vet inte hur mycket de vet mer än att hon varit sjuk. Det är tänkt att Natalie ska gå normala tider, dvs 8.30/9.00-15.30 alla dagar förutom onsdagar som är 8.30/9.00-11.30. Det kommer ju bli lite mindre eftersom hon ännu har terapier och läkarbesök plus att vi är borta hela nästa vecka.



4 kommentarer:

Camilla Toniolo sa...

Hmm... Jag inser ju att jag missat hälften... Och inte ens börjat sy ännu. Tur att jag har några extra dagar på mig. Var köper man inneskorna förresten?

Marlene sa...

Ja det är en hel del som ska inhandlas. De där gymnastiktofflorna pà bilden, som de har till gymnastiken, kan man köpa pà migros. Det finns svarta och vita. Inneskor som de har pà sig hela dagen kan ju vara tofflor eller typ crocks t.ex. som Natalie har. Allt behöver ju inte vara klart till första dagen. De använder ju bara en handduk och en haklapp àt gàngen.

Camilla Toniolo sa...

Tack!
Aha, det är alltsa gymnastikskorna det där. Har killarna ocksa sadana eller har de riktiga skor? Och inneskorna, syftar de till att halla fötterna varma(?!), eller ska de ha dem även när de gar till matsalen etc? Är det ok med halksockor tro...?
Det här är verkligen en ny värld för oss som bara haft Axel pa utomhusdagis! :-o

Marlene sa...

Jag tror att alla har sàdana skor, men jag har ju inte sett när de har gymnastik. Du kan ju fràga. Inneskorna har jag sett och det finns massa olika varianter. Endel har typ crocks och andra har tofflor. Jag vet inte i vilket syfte de har dom men här i Ticino har ju generellt alla inneskor i sina hus sà det är väl bara en vanesak kanske. De har inneskorna även i matsalen. Halksockor gàr nog bra om han kan ta av och pà dom själv. Generellt försöker jag sätta pà kläder och skor som Natalie klarar av att öppna och stänga eller ta av och pà själv. Jag tror inte Benedetta har tid att hjälpa alla pà toaletten.

Lycka till med broderingen. Om du ger upp sà har jag en brun textilpenna :-)