måndag 9 maj 2011

Lucas födelsedagsfirande

Tordagen den 8 maj 2006 föddes Lucas på St.Anna i Sorengo. Jag åkte till sjukhuset redan dagen innan eftersom det var planerat snitt. Lucas låg med rumpan ner och huvudet upp. Christian kom till sjukhuset på morgonen och var med under förlossningen. Det var en hemsk upplevelse jämfört med förlossningen av Natalie som var vaginal. Inte för att det gjorde mer ont, för jag kände som tur var ingenting under kejsarsnittet, men själva upplevelsen var hemsk. Man ligger naken på en kall, hård säng med armarna utsträckta åt sidorna med diverse sensorer för puls och blodtryck. Salen är en operationssal och alla är klädda i operationskläder och munskydd så man ser inte ansiktena. Jag fick inte ha glasögon på mig så allt jag såg var sudding. Jag kände hela tiden en känsla av obehag och pulsen gick på högvarv. Nåja, det var (nästan) glömt så fort Lucas kom ut och jag fick se honom. Det första jag sade var: com’è piccolo (va liten han är...).



Den 8 maj 2007 fyllde Lucas 1 år. Finklädd med skjorta hade vi en liten bjudning i trädgården med kakor och jordgubbstårta. Natalie fick blåsa ut ljuset.



För 1 år sedan fyllde Lucas 2 år. Jag, Christian och Natalie kom hem från Zürich straxt efter lunch där vi varit på återbesök på sjukhuset med Natalie. Lucas hade sovit hos Nonna och Nonno och jag hade dåligt samvete för att inte ha varit där hela dagen med Lucas, särskilt med tanke på att vi redan varit borta hela februari och mars. Vi hade ett litet tårtkalas med familjen och denna gång fick Lucas blåsa ljusen själv.



I går blev Lucas 3 år! På morgonen, när alla hade vaknat, öppnade Lucas paket i sängen. Han fick lite leksaker, DVD-filmer, böcker och en musik-CD. Filmerna väckte störst intresse och han ville redan innan frukost titta på film. Och det får man ju såklart, om det är ens födelsedag! Barnen och Christian gick till lekparken på förmiddagen medan jag gjorde i ordning tårtorna. På eftermiddagen kom en massa kompisar och deras föräldrar och vi åt tårta och hade fiskdamm. Vädret var underbart och jag är säker på att Lucas var jättenöjd med sin födelsedag!

Inga kommentarer: