onsdag 25 maj 2011

Mitt arbete

Vi hade möte på jobbet igår (som fortsatte idag och imorgon) med R&D (forskning och utveckling), sales och marketing (marknadsföring). Vid sådana möten närvarar även alla sales-representanter och produktionsansvariga från andra delar av världen. Under rundvandring på fabriksområdet frågar en man mig vad jag jobbar med. Eh, ja... det var en bra fråga. Nej, jag menar inte att jag inte vet vad jag gör men det är inte så lätt att förklara. Och det ändå till en i samma företag som jag. Jag kom då att tänka på hur lite mina vänner och min familj egentligen vet om vad jag arbetar med!

Det kanske kan intressera någon. Om inte så kan ni sluta läsa detta inlägg nu.
Jag arbetar i gruppen product development (produktutveckling heter det väl på Svenska?) som ingår i R&D på ett företag som framställer grafit och kol (en hel mängd olika typer till en massa olika användningsområden). Jag arbetar med att utveckla nya produkter som är baserade på kol eller grafit. Det kan gälla diverse efterbehandlingar i värme, i en särskild gas, malningar etc i olika sofistikerade småskaliga maskiner för att framställa ett material med rätt egenskaper för ett visst användningsområde. De nya materialen analyseras av oss och ibland av externa lab och ibland hos någon samarbetspartner eller universitet. Det är inte jag själv som står framför maskinerna men jag samordnar vad som ska göras, analyserar resultaten som skickas till mig och tar beslut om vad som ska testas hos en potentiell köpare. Det blir även endel läsande av litteratur och patent för att få nya ideer och för att se vad som redan gjorts. Just nu är jag inblandad i ett europeiskt projekt som handlar om bränsleceller. Europeiska projekt är roliga för då får man träffa nya människor från både företag och universitet och så blir det lite resor.

Jag arbetar 60%, tre dar i veckan alltså. De övriga dagarna, kvällarna och helgerna ser mitt arbete helt annorlunda ut. Lite enklare att beskriva men mycket mer slitsamt och jag får inte betalt för det i pengar men i pussar och kärlek.

Inga kommentarer: