tisdag 3 maj 2011

Hemma igen

Nu har vi kommit hem igen efter 10 dagars semster på Gotland. Just det, hem. Jag vet inte när jag gick från att säga ”hem till Sverige” till ”hem till Schweiz”men jag tror nog att jag kan säga att nu, efter 10 år i Schweiz, så känner jag mig ganska hemma här.

Vi har haft det bra på semestern. Vi hade bra väder, sol alla dagar, och barnen gillade att leka i mormors stora trädgård. Grannen har en gungställning som användes flitigt av mina barn, både till att gunga med och att klättra på. Jag är även glad för jag tycker att båda barnen behärskade svenskan bättre än jag trott.

Vi besökte även släkningar; min bror, min faster, min farmor, samt min pappas grav. Vi njöt av solen, cyklade lite och åt. Vi äter alltid för mycket när vi är i Sverige. Särskilt frukost, för det finns så mycket gott bröd och pålägg. Ett par kg extra visade allt vågen i morse. Barnen gillar maten i Sverige. De älskade polarbröd och hallonkräm var uppskattat. De fick dessutom massor av godis av alla släktingar. Man ser att de har svenska gener när det visar sig att de även gillar saltlakrits. Visst är det lite roligt att man kan hitta saltlakrits (salmiak) i nästan ALLT. Till och med kakor! Christian sade att han inte skulle bli förvånad om det finns toapapper med doft av saltlakrits...

Resan hem gick rätt bra trots att vi var tvugna att vakna kl 5.15 i måndags morse och att vi hade tre flyg totalt. På Visby-Arlanda flyget så har man inga numrerade platser och det var intressant att följa hur svenskarna pressade sig före oss (barnfamilj) för att komma på planet först och kunna välja plats. Fast sedan fick några trots allt snällt flytta på sig för det fanns inga två-platser tomma bredvid varandra. Jag frågade om någon kunde tänka sig att ta hand om barnen under flygresan eller om de föredrog byta plats. De föredrog det senare :-)

Vi hann med en sista kanelbulle (mums) och svensk cappuccino (mindre mums) på Arlanda innan vi flög till Zürich. Christian stannade i Zürich för att hälsa på sin Pappa som befinner sig på sjukhus där så jag flög sista sträckan själv. Väl hemma så bar det av direkt till affären för kylen var alldeles tom och sen packade jag upp väskorna fulla med alla våra inköp: 11 böcker, 4 linnen och en jacka till mig; 6 böcker, 4 DVD filmer, 2 musik CD, en massa kläder och skidkläder till barnen; byxor till Christian och lite pulvermixar till nyponsoppa, hallonkräm och våffelsmet!

Inga kommentarer: